ΕπιχειρείνDealτης Dealnews, Παρασκευή 10 Ιουλίου 2020
Τουρισμός κρουαζιέρας είναι το θαλάσσιο ταξίδι αναψυχής με προγραμματισμένη διαδρομή και στάσεις σε λιμάνια που πραγματοποιείται με πλοία κρουαζιέρας κατά τα οποίο οι επισκέπτες κυρίως υψηλής εισοδηματικής τάξης επισκέπτονται σε ένα ταξίδι πολλούς και διαφορετικούς προορισμούς τουριστικού πολιτιστικού και ιστορικού ενδιαφέροντος και έχουν την δυνατότητα επιπλέον να επιλέξουν προσφερόμενα πακέτα εκδρομών και αυθεντικών εμπειριών στον ίδιο τον προορισμό, ώστε να βιώσουν την ιδιαίτερη πολιτιστική κληρονομιά, τα αξιοθέατα, τους ιστορικούς χώρους, τα τοπικά έθιμα και τις παραδόσεις, καθώς και να αποκτήσουν αυθεντικές εμπειρίες που συνδέονται με την γαστρονομία, την διασκέδαση, τις τοπικές αγορές, την ψυχαγωγία και το σύγχρονο πολιτισμό.
Πλησιάζουμε τους 4 μήνες lock down στην αγορά και η Ελλάδα έδωσε το σωστό παράδειγμα διαχείρισης της πανδημίας στους Ευρωπαίους αλλά και στο παγκόσμιο γίγνεσθαι.
Η παράταση αυτή της επαναφοράς στην κανονικότητα δημιουργεί τεράστια προβλήματα στη βιομηχανία της κρουαζιέρας, αφού βρέθηκαν επιβάτες και πληρώματα εγκλωβισμένα στα πλοία που έψαχναν να βρουν λιμάνι όπου να επιτρέπεται η αποβίβασή τους. Οι εταιρείες φοβούμενες για περαιτέρω παράταση της ακινησίας των πλοίων με πλήρες πλήρωμα και με υψηλά λειτουργικά κόστη προσπαθούν με κάθε τρόπο να επαναπατρίσουν τα πληρώματα τους και να θέσουν σε cold lay up τα πλοία τους ως οικονομικότερη λύση.
Υπολογίζεται ότι η επανεκκίνηση της κρουαζιέρας δεν θα είναι εύκολη υπόθεση και πρέπει να γίνει με σωστή σειρά επαναλειτουργίας των απαιτούμενων διαδικασιών με σπουδαιότερη την επαναφορά των ενδιαφερομένων στη βιομηχανία της κρουαζιέρας που είναι αρκετά δύσκολη και χρονοβόρα για να μπορέσουν να ανεβάσουν τελικά την κρουαζιέρα στα επίπεδα πριν την κατάρρευση λόγω του covid 19.
Οι υγειονομικές υπηρεσίες των ΗΠΑ έχουν ήδη ετοιμάσει διαδικασίες και κανονισμούς σχετικά με την πανδημία με άμμεση εφαρμογή στις ΗΠΑ για τα πλοία που θα επαναλειτουργήσουν στην περιοχή με Αμερικανούς επιβάτες, ενώ αναμένονται αντίστοιχες οδηγίες και από την ΕΕ. Συζητούνται βελτιώσεις στα νεότευκτα πλοία όπως μεγέθυνση καμπίνων των επιβατών αλλά και του πληρώματος (2 άτομα ανα καμπίνα), μείωση χωρητικότητας σε κοινόχρηστους χώρους, εστιατόρια, buffets, σαλόνια αλλά και καθισμάτων στο 50%, επίπλωση και δάπεδα με λείες επιφάνειες, βελτίωση της ηλεκτρονικής διαχείρισης στο πλοίο για να αποφεύγεται ο συνωστισμός σε reception, μαγαζιά και desks καθώς και τοποθέτηση tropical showers και water falls στα καταστρώματα αντί για πισίνες και jacuzzi.
Ο κλιματισμός απαιτεί κυκλοφορία φρέσκου αέρος στους κλειστούς χώρους και εύκολη απολύμανση ανα μονάδα κλειστού χώρου, ενώ για τα κανάλια στους κοινόχρηστους χώρους πρέπει να υπάρχει εντός της μονάδας αυτόματο spray απολύμανσης αλλά και κιβώτια ελέγχου καναλιών για χρήση ρομποτικού συστήματος καθαρισμού και δειγματοληψίας. Τα δίκτυα νερού του πλοίου πρέπει να έχουν πλήρη επανακυκλοφορία και έλεγχο θερμοκρασιών με απαγόρευση τελικών σημείων δικτύου για αποφυγή συλλογής μικροβίων, ενώ απαιτείται και συνεχής έλεγχος της επανακυκλοφορίας και αυτόματο σύστημα ελέγχου ποιότητας του νερού. Το νοσοκομείο του πλοίου χρειάζεται tests και προμήθειες υλικών αλλά και εκπαίδευση ιατρών και νοσοκόμων για την διαχείριση επιδημιών, ενώ απαιτείται και θερμομετρικός έλεγχος των επιβατών.
Η Ελλάδα επιβάλλεται στρατηγικά να στοχεύει στην μετατροπή της σε hub Ανατολικής Μεσογείου για την κρουαζιέρα με 6 αρχικά μεγάλα λιμάνια ως home ports, ενώ παράλληλα πρέπει να αναπτύξει υποδομές στα μεγάλα λιμάνια για εξυπηρέτηση των κρουαζιερόπλοιων ακόμη και με σύμβαση παραχώρησης λιμενικών εγκαταστάσεων στις εταιρείες κρουαζιερόπλοιων και να βελτιώσει το δίκτυο αερομεταφορών για πρόσβαση στα home ports.
Περαιτέρω απαιτείται συντονισμός τελωνειακών, λιμενικών και αστυνομικών υπηρεσιών για περιορισμό της γραφειοκρατίας προς αποφυγή ταλαιπωρίας των επιβατών, αναβάθμιση της Εθνικής Συντονιστικής Επιτροπής κρουαζιέρας για διαμόρφωση ολοκληρωμένης πολιτικής ενίσχυσης της κρουαζιέρας, δημιουργία σύγχρονου φορέα προβολής και προώθησης της κρουαζιέρας σε ελληνικούς προορισμούς, διευκόλυνση έκδοσης βίζας σε χώρες εκτός Σένγκεν και δημιουργία νέων ανταγωνιστικών προϊόντων όπως η εφαρμογή νέων τουριστικών πακέτων «cruise en stay» και «short cruising», δηλαδή συνδυασμός σύντομης κρουαζιέρας και διαμονής με αφετηρία τα ελληνικά λιμάνια.
Τα θετικά υγειονομικά αποτελέσματα μας κάνουν να αισιοδοξούμε ότι ο τουρισμός κρουαζιέρας θα ενεργοποιηθεί το αργότερο τον Ιούλιο με αποτέλεσμα να εκμεταλλευτούμε ένα αρκετά μεγάλο τμήμα της τουριστικής περιόδου. Ένα σοβαρό σταθερό επιχείρημα είναι ότι η χώρα μας διαφημίζεται και προβάλλεται ως ασφαλής ιδανικός προορισμός από τους Ευρωπαίους αλλά και παγκοσμίως με αποτέλεσμα να εξασφαλίσουμε ικανοποιητικό αριθμό τουριστών για ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας με την απασχόληση ανθρώπινου δυναμικού, τις προμήθειες υλικών, τροφίμων και καυσίμων και από την ανάπτυξη του home porting.