Αστικός Τουρισμός

ΕπιχειρείνDeal της Dealnews, Παρασκευή 2 Οκτωβρίου  2020

Αστικός τουρισμός – τουρισμός πόλεων (city breaks – city trips) είναι το ταξίδι αναψυχής σε πόλεις, μικρής ή μεγάλης διάρκειας, κατά το οποίο οι επισκέπτες τουρίστες επιλέγουν το προορισμό πρώτον, για να βιώσουν ολοκληρωμένες εμπειρίες, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται η γνωριμία με την ιστορία, το πολιτισμό και το σύγχρονο τρόπο ζωής, οι εκδρομές, οι ξεναγήσεις και περιηγήσεις σε μνημεία και αξιοθέατα, οι δραστηριότητες αναψυχής, ψυχαγωγίας και διασκέδασης, η γαστρονομία και οι αγορές και δεύτερον επειδή πραγματοποιούνται διεθνείς εκθέσεις, πολιτιστικά φεστιβάλ, κορυφαίες αθλητικές και άλλου είδους σύγχρονες εκδηλώσεις, στις οποίες επιθυμούν να παραστούν και να συνδυάσουν κατά την παραμονή τους.

Ο αστικός τουρισμός είναι μια ανερχόμενη τάση θεματικού τουρισμού και αφορά στους  επισκέπτες – ταξιδιώτες οι οποίοι επιθυμούν να γνωρίσουν σε σύντομο χρονικό διάστημα ως επί το πλείστον τον πολιτισμό, τις παραδόσεις, τα τοπία, τα έθιμα, το ρυθμό και την πραγματική ζωή της πόλης καθώς και ως ενδιάμεσος σταθμός για ημεδαπούς και αλλοδαπούς. Εστιάζεται κυρίως σε επισκέψεις των αξιοθέατων μιας πόλης, σε περιηγήσεις στο αστικό περιβάλλον, σε επισκέψεις,  σε εμπορικά καταστήματα, βιβλιοθήκες, μουσεία, γκαλερί, σε παρακολούθηση πολιτιστικών γεγονότων, για ιατρικούς, επιστημονικούς και εκπαιδευτικούς λόγους και σε ατομικά ή οργανωμένα επαγγελματικά ταξίδια (συνεδρία, εκθέσεις,incentives).

Η Ελλάδα με 12μηνη τουριστική περίοδο και πολύ κεντρική τουριστική ανάπτυξη της χώρας, με βάση τα χαρακτηριστικά των μητροπολιτικών κέντρων Αθήνας και Θεσσαλονίκης και των μεγάλων περιφερειακών, αστικών κέντρων και αξιοποιώντας το τουριστικό αναπτυξιακό πρότυπο τους, θα μπορούσε να γίνει η Φλώριδα της Ευρώπης.

Σύμφωνα με την SWOT ανάλυση τα δυνατά σημεία της Ελλάδας είναι: ο ασφαλής προορισμός, η πολιτιστική κληρονομιά, η ηλιοφάνεια – μεσογειακό κλίμα, η γαστρονομία, η διασκέδαση – ψυχαγωγία, η πρόσβαση από ευρωπαϊκούς και διεθνείς προορισμούς και η φιλοξενία.         

Τα αδύνατα σημεία (SWOT) είναι η απουσία κεντρικού σχεδιασμού, συντονισμού και ελέγχου των ενεργειών των εμπλεκόμενων φορέων τουρισμού, η έλλειψη σχεδιασμού συγκρότησης συντονιστικού οργάνου – συμβουλίου διαχείρισης κρίσεων, η εποχικότητα του τουριστικού προϊόντος, η άναρχη δόμηση αστικών κέντρων, η ελλιπής αστυνόμευση και παραβατικότητα στα ιστορικά κέντρα, η δυσκολία μετακίνησης σε δρόμους, πεζοδρόμια και ΜΜΜ για ΑμεΑ, οι απεργίες, διαδηλώσεις στα ιστορικά κέντρα των πόλεων, το  ωράριο λειτουργίας μουσείων και αρχαιολογικών χώρων και εμπορικών καταστημάτων, το ανίσχυρο brand awareness και η αδυναμία προσέλκυσης επισκεπτών με υψηλά εισοδήματα (luxury tourism).

Οι ευκαιρίες (SWOT) είναι η επιμήκυνση τουριστικής περιόδου σε δωδεκάμηνη βάση, η συνεργασία αεροδρομίων λιμένων για homeporting, ο τουρισμός – διεθνείς εκθέσεις (MICE), η αξιοποίηση ολυμπιακών και υπόλοιπων αθλητικών εγκαταστάσεων, η ανάδειξη της πολιτιστικής, γαστρονομικής και ψυχαγωγικής δυνατότητας των αστικών κέντρων, η αξιοποίηση χρηματοδοτικών εργαλείων για αναβάθμιση κτιριακών εγκαταστάσεων, η βελτίωση παρεχομένων υπηρεσιών, η δημιουργία θέσεων απασχόλησης καθώς και το ρυθμιστικό πλαίσιο για την οικονομία διαμοιρασμού

Οι απειλές (SWOT) είναι η παρατεταμένη οικονομική κρίση από την πανδημία του Covid-19, οι απεργίες – διαδηλώσεις, μεταναστευτικό και η προβολή τους από μερίδα του ξένου τύπου, η υψηλή φορολόγηση των τουριστικών υπηρεσιών, η παρουσία φαινομένων  κακής εξυπηρέτησης και η παραβατικότητα από επαγγελματίες του κλάδου που δυσφημούν την χώρα στο εξωτερικό.

Προτείνονται α)η συνεργασία και υποστήριξη των τουριστικών και πολιτιστικών φορέων με φορείς άμεσης εξυπηρέτησης και επικοινωνίας όπως οδηγοί ταξί και ξεναγοί, β) υποστήριξη ΣΔΙΤ  και αξιοποίηση κοινοτικών χρηματοδοτικών εργαλείων για αναβάθμιση των τουριστικών υποδομών και υπηρεσιών των αστικών κέντρων, γ) προώθηση συνεδριακού και εκθεσιακού τουρισμού με κατασκευή σύγχρονων μεγάλων συνεδριακών κέντρων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, δ) επανεξέταση του ρυθμιστικού πλαισίου για το ωράριο καταστημάτων των πόλεων και για τα καταλύματα οικονομίας διαμοιρασμού, ανάδειξη της ακτογραμμής της Αττικής και ε) νομοθετική ρύθμιση χωροθέτησης των διαδηλώσεων.

Επιβάλλονται τέλος αποτελεσματική προβολή των πόλεων σε στοχευμένες αγορές του εξωτερικού, μέσω διεθνών μέσων μαζικής ενημέρωσης και μέσων κοινωνικής δικτύωσης κατόπιν συνεργασίας κρατικών και ιδιωτικών φορέων και προώθηση υποστήριξη δράσεων και υιοθέτηση διεθνών πρακτικών και διαδικασιών που επικεντρώνονται στην αειφόρα, βιώσιμη και πράσινη ανάπτυξη με στόχο την προστασία του περιβάλλοντος και την ανάδειξη παραδοσιακών στοιχείων των ιστορικών κέντρο των πόλεων, με γνώμονα πάντα τη βελτίωση της ποιότητας των παρεχομένων υπηρεσιών και στόχο την ανάπτυξη της προστιθέμενης αξίας του τουριστικού προϊόντος για να έχουμε επιτέλους ποιοτικό και όχι μαζικό τουρισμό στο αρνητικό για τον τουρισμό περιβάλλον, λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού