Χειμερινός – Χιονοδρομικός – Χειμερινών Σπορ Τουρισμός

Ο χιονοδρομικός τουρισμός σήμερα αποτελεί για αρκετές χώρες το κυρίαρχο εθνικό τουριστικό προϊόν τους ενώ είναι συνυφασμένος με χειμερινά σπορ και δραστηριότητες που διεξάγονται κατά τη διάρκεια του χειμώνα στα  χιονοδρομικά κέντρα η θέρετρα χιονοδρομίας που συγκροτούνται σε οργανωμένες και πολυσύνθετες υποδομές, όπως ξενοδοχεία, χιονοδρομικά κέντρα ψυχαγωγίας, σχολές εκμάθησης, εγκαταστάσεις τουρισμού υγείας σε ορεινούς οικισμούς με συστηματική ανάπτυξη και τουριστικές δραστηριότητες οι οποίες πραγματοποιούνται την χειμερινή περίοδο με ταξίδια στην ύπαιθρο όσο και με ταξίδια πολιτισμού, συνήθως μικρής διάρκειας, με στόχο την  αξιοποίηση περιοχών με υποδομές και φυσικό περιβάλλον κατάλληλο για την προσέλκυση τουριστών οι οποίοι επιθυμούν αυτό τον τύπο αθλητικής δραστηριότητας σε συνδυασμό με άλλες δραστηριότητες σε ορεινούς όγκους. Ο χιονοδρομικός τουρισμός αναφέρεται σε μια τουριστική δραστηριότητα που χαρακτηρίζεται από ειδικά κίνητρα των τουριστών και η η διαχείριση των χιονοδρομικών κέντρων πραγματοποιείται από Κρατικούς (Ε.Ο.Τ., Γενική Γραμματεία Αθλητισμού), ιδιωτικούς (ορειβατικοί σύλλογοι, αναπτυξιακές δημοτικές επιχειρήσεις) και ημικρατικούς φορείς. Οι σταθμοί χειμερινών αθλημάτων που δημιουργήθηκαν στις ευρωπαϊκές άλπεις οφείλουν την ύπαρξή τους αφενός σε ένα παραδοσιακό πυρήνα αγροτοκτηνοτροφικού χαρακτήρα και αφετέρου σε μια σχεδίαση και κατασκευή των «exnihilo» ολοκληρωμένων σταθμών εκ του μηδενός.

Ο τουρισμός χειμερινών σπορ περιλαμβάνει τις βασικές κατηγορίες αθλημάτων σκι: α) αλπικό σκι, το οποίο περιλαμβάνει την τεχνητή κατάβαση (slalom), τη γιγαντιαία κατάβαση (grand slalom), την υπερ-γιγαντιαία κατάβαση (super grant slalom), την ελεύθερη κατάβαση (downhill), το αλπικό σύνθετο, ως συνδυασμός δυο αγώνων (μιας ελεύθερης κατάβασης και μιας τεχνικής κατάβασης), β) βόρειο σκι, το οποίο περιλαμβάνει το δρόμο αντοχής (cross country/langlauf ski), το σκι άλματος (ski jumping) και το δίαθλο (biathlon), συνδυασμό δρόμων αντοχής και τοξοβολίας, γ) έλκηθρο χιονιού (snowmobile), απαραίτητο όχημα σε περιπτώσεις στις οποίες είναι αδύνατη η μετακίνηση αυτοκινήτων και δ) το σκι χιονοσανίδας (snowboard ski) που περιλαμβάνει την κατάβαση και το halfpipe, πρόκειται δε για ελεύθερη κατάβαση σε χιονισμένο τοπίο. Οι βασικές κατηγορίες παγοδρομίας περιλαμβάνουν χόκεϊ πάγου, πατινάζ επιδείξεων, καλλιτεχνικό πατινάζ και αγώνες ταχύτητας επί πάγου ενώ κριτήρια επιλογής κατάλληλης πίστας είναι αφενός οι προσωπικές ικανότητες του σκιέρ και αφετέρου οι επικρατούσες καιρικές συνθήκες. Τέλος, τα προγράμματα αυτά συμπεριλαμβάνουν σκι για αρχάριους, για μέσω στάδιο εκμάθησης, καθώς και για προχωρημένους.         

Ο χειμερινός – χιονοδρομικός – χειμερινών σπορ τουρισμός αφορά μια ομάδα προϊόντων η οποία περιλαμβάνει ένα σύνολο τουριστικών δραστηριοτήτων οι οποίες αναπτύσσονται στην ύπαιθρο, αξιοποιώντας πολιτιστικούς, ανθρωπογενείς, αλλά πρωτίστως φυσικούς πόρους, πρόκειται δηλαδή για μια ήπια μορφή τουριστικής ανάπτυξης της υπαίθρου, η οποία δεν αλλοιώνει το περιβάλλον, αντιθέτως το αναδεικνύει και το προστατεύει, χωρίς να υπερβαίνει τα όρια της φέρουσας ικανότητας της τουριστικής ανάπτυξης της περιοχής αυτής. Επιπλέον, αποτέλεσμα της εμπλοκής κάθε τουρίστα σε δράσεις υπαίθριας αναψυχής είναι η ανάπτυξη περιβαλλοντικής συνείδησης, η απόκτηση οικολογικής συμπεριφοράς και η διαφύλαξη του φυσικού περιβάλλοντος και του οικοσυστήματος, καθώς και η διάχυση των στάσεων αυτών στους υπόλοιπους ανθρώπους ενώ σχετίζεται με αθλητικές δραστηριότητες στην ύπαιθρο που εμπλέκονται με την χιονοδρομία, την παγοδρομία, την ελκυθροδρομία και άλλες μορφές άθλησης στο χιόνι.                

Οι σταθμοί τέταρτης γενιάς που ανταποκρίνονται περισσότερο στην βιώσιμη διάσταση της τουριστικής ανάπτυξης των ορεινών όγκων, βρίσκονται εγκατεστημένοι σε μικρότερα υψόμετρα, δείχνοντας μεγάλο σεβασμό στην παραδοσιακή αρχιτεκτονική και την πολιτιστική ταυτότητα.

Οι πρώτοι Χειμερινοί Ολυμπιακοί Αγώνες, με την σημερινή τους μορφή, διεξήχθηκαν στη Γαλλία το 1924. Έκτοτε, κάθε τέσσερα χρόνια, επιλέγεται διαφορετικό μέρος για την πραγματοποίηση τους, ενώ ιδιαίτερη ώθηση δόθηκε με την άνθηση του τομέα μεταφορών και το μηχανισμό τον αναβατήρων. Τα πρώτα θέρετρα σκι δημιουργήθηκαν στην Αυστρία και την Ελβετία, ενώ στην Ελλάδα η χιονοδρομία έκανε την εμφάνισή της το 1920 Με ισχύουσες διατάξεις της ΥΑ 6888 / 8003 για ίδρυση χιονοδρομικών κέντρων και ΥΑ 1536 / 2003 και 1624 / 11 για χορήγηση σήματος λειτουργίας, επιβάλλεται όμως εκσυγχρονισμός και προσαρμογή των διατάξεων του ποιοτικού χειμερινού τουρισμού και συνεργασία με θεματικές μορφές τουρισμού. Επιβάλλοντας όμως εκσυγχρονισμός και προσαρμογή των διατάξεων του ποιοτικού χειμερινού τουρισμού και συνεργασία με θεματικές μορφές τουρισμού.

Σήμερα στην εποχή της μεταπαγκοσμιοποίησης, κερδίζει έδαφος η οικονομία της δημιουργίας, που υπό το βάρος της συνολικότερης έλλειψης πόρων ιεράρχεί ψηλά την προστασία του περιβάλλοντος, υπηρετώντας ακριβώς την αντίθετη έννοια: ότι το περιβάλλον και οι φυσικοί πόροι διασώζονται μόνο μέσα από την οργανωμένη και με κανόνες, ανθρώπινη δραστηριότητα εντός αυτού, εξασφαλίζοντας βιώσιμη ανάπτυξη, γεγονός το οποίο θα ωφελήσει προκειμένου πολίτες της κάθε περιοχής που υποφέρει από ένδεια πόρων αλλά και την ευρύτερη περιοχή μέσα από την μόχλευση που θα προκαλέσει η συνεργατική οικονομία (clusters).

Η συνεργατική οικονομία σε συνδυασμό με τις τεχνολογίες και τις διαδικασίες διαχείρισης έχουν αλλάξει σημαντικά το τουριστικό τοπίο, με τους ίδιους τους πολίτες αλλά και τους επισκέπτες να παίρνουν την πηγή των προορισμών στα χέρια τους με  έργα εντάσεως εργασίας και όχι εντάσεως κεφαλαίου. Τα έργα αυτά δύναται να αποτελέσουν το monitoring του τουρισμού που ενισχύεται με την στρατηγική προβολής του ΕΟΤ με το ψηφιακό marketing των social media της ηλεκτρονικής σελίδας Visit Greece και από την δημιουργία ενός ολοκληρωμένου ψηφιακού οικοσυστήματος για ένα σύγχρονο ψηφιακό οργανισμό πλέον data driven Με ισχυροποιημένη ψηφιακή και τουριστική ταυτότητα για την δυναμική ψηφιακή καμπάνια «Greek Summer Feeling» για προσέλκυση ποιοτικών τουριστών με τη συνεργασία του Bloomberg ως αντιστάθμισμα στις απώλειες της πανδημική κρίσης, καθώς αφορά τουρίστες εύρωστης  οικονομικής τάξης με υψηλές χρηματοδοτικές ικανότητες.